Ahlbäck in motion

Grafiskt blad av Johan Ahlbäck
Grrafiskt blad av Johan Ahlbäck

Ahlbäck i rörelse – streetdance i MEKEN Smedjebacken. Just nu bjuds en häftig upplevelse i MEKEN. På en stor skärm visas en dansföreställning. Unga dansare från kulturskolan tillsammans med professionella dansare tolkar Ahlbäcks arbetsbilder och tar dem ett steg vidare.  Johan Ahlbäck, som arbetade i verket som ung, är känd för sina bilder av arbetande män i Smedjebackens valsverk. Han har gjort en hel del annat också, men just arbetande människor och industrimiljöer är lite av hans signum. Hans namn blev känt för mig redan under min uppväxt i Söderbärke. Min far, nämnde hans namn ibland. Det dröjde tills jag kom till kulturförvaltningen i Smedjebacken i mitten av 1980-talet innan jag blev mer bekant med hans konst. Johan Ahlbäck-stiftelsen och boken Arbetets målare kom i samma veva.

Tecklning i rödkrita av Johan Ahlbäck
Teckning av Johan Ahlbäck

Ofta, när det pratas och skrivs om Johan Ahlbäck nämns något om rörelsen i hans bilder. Jag förstår vad som menas, att bilderna förmedlar rörelse, arbetsmomentens och kropparnas rörelse. Jag förstår men håller inte med. För mig uttrycker bilderna istället kraft och styrka. Ahlbäck var en mästare på att teckna kroppar, han var själv atlet och övade styrketräning. Några av han tyngder finns kvar i ateljén på Vasagatan i Smedjebacken. När jag tittar på Ahlbäcks bilder ser jag tydligt han förtjusning i kropparnas kraft och jag ser hans arbetsbilder som ”frysta ögonblick” eller en kombination av krokiteckning och valsverksarbete. Den pågående utställningen i Meken In motion (i rörelse) sätter däremot fart på Ahlbäcks bilder. Toppen! Ahlbäcks arbetande figurer i streetdancekoreografi känns så rätt. Det är lysande att låta kulturskolan i samarbete med danspedagoger tolka konst, och faktum är att den här tolkningen tar konstnärens uttryck vidare till just rörelse. Läs mer på http://www.mekensmedjebacken

Utställningen i MEKEN pågår 15 februari – 15 mars 2014, onsdagar 17-21 tors – sön 14-18

 

En tanke på “Ahlbäck in motion”

  1. Hej Anna,

    Efter att forskarna nu kommit fram till att järnframställningens vagga sannolikt låg i Bergslagen (och inte i Tyskland) skulle denna uppgift kunna användas i marknadsföringssyfte för vår bygd.

    Allt gott,

    Willy

    P.S. Utställningen var intressant. Bäst tyckte jag om ungdomarnas tolkning av smedernas olika rörelser och i det sammanhanget spelade musiken stor roll, genom dess egenskap att skapa rytm.

Lämna en kommentar